Tankar kring tävling inom parkour

Tjena!

Tänkte skriva lite om mina tankar kring tävling inom parkour.

Jag kan börja med att säga att jag är mot det, och det ska jag nu förklara varför:

Det är rentav omöjligt att tävla i parkour, för så fort man tävlar så slutar det vara parkour.
Vad menar jag med det?
Det är lätt att man ibland glömmer bort vad parkour är, och eftersom att parkour kan betyda olika för olika personer så är det svårt att fastställa vad som är parkour.
För mig är parkour en tränings metod. Ett sätt att träna kroppen och sinnet på. Att hela tiden förbättras, bli starkare och utvecklas som person.
Man tränar med målet att kunna besegra alla hinder som kommer i sin väg, oavsett i vilken form eller storlek hindret är i, och man lär sig att alla hinder går att besegra.
Kortfattat så brukar jag säga att parkour är konsten att nå.

Etik och moral är för mig också en del av parkour. Att ha sina värderingar och följa dom oavsett.
Viljan att hjälpa folk omkring en själv är också viktig, men för att göra det så bör man först kunna hjälpa sig själv.
Att kunna vara i nytta i olika situationer.
Att vara det bästa man kan vara.
Att alltid göra sitt bästa och aldrig ge upp.

Allt sånt är för mig en stor del av parkour.
Att bara träna parkour tekniker, såsom kong, speed, passe-murraille är för mig helt meningslöst ifall man inte har ett syfte bakom till varför man tränar på dom. Det hela med grundtekniker har jag nu i efterhand börjat inse är helt meningslöst ifall man inte förstår principen bakom. Parkour är mer än rörelse tekniker.
Och säg mig, hur tävlar man i att vara det bästa man kan vara? hur tävlar man i att kunna hjälpa sig själv och folk omkring en? hur tävlar man i att alltid göra sitt bästa? hur tävlar man i att kunna besegra alla hinder som kommer i ens väg?
Listan kan fortsätta, men det jag menar är att parkour är en träningsmetod, inte en sport.

Det tävlas i "parkour".. Men det "parkour" som alla clowner har börjat tävla i är för mig inte mer än en cirkus, att tävla i vem som kan göra snyggast teknik är verkligen inte parkour, inte för mig iallafall.

Väljer folk att tävla i "parkour" så finns det inte mycket jag kan göra åt saken, sålänge jag vet vart jag står och det inte stör min träning så får dom tävla bäst dom vill.
Sålänge jag får utöva min konst, sprida min inspiration och hjälpa folk nå sina egna mål så skiter jag fullständigt i vad andra clowner väljer att göra.

Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0