Söndags träning/ lite tankar om parkour^^ (läs)

Ännu en dag i hallen!


Vi är nu ca 80 st medlemmar i Kfum parkour Norrköping! Nice!

Jag kommer inte skriva så mycket om träningen i det här inlägget, utan från och med nu så kommer jag bara uppdatera om det är något speciellt jag har gjort, lärt mig eller bara vill dela med mig av..

Känner att dom flesta inläggen börjar bli tjatiga och därav onödiga eftersom att det blir samma visa varje gång :p

Anyways, träningsvärken från i torsdags har minskat nu, har bara lite kvar i vänster vad..
Mina händer läker igen snabbare än vad jag räknat med.. soft^^


Se fram emot att testa passe murraille igen när jag är återställd :p


Jag tänkte skriva några rader om parkour och vad parkour är för mig innan jag avslutar inlägget..

"train to improve, not to impress"
Hur många är det som ärligt kan säga att dom tränar för att bli bättre och inte för att imponera?
Jag har fallit offer för det flera gånger under min tid inom parkour, men varje gång jag kommer på mig själv så försöker jag get back on track så fort som möjligt..

Om parkour bara är en "kul grej" för dig, så är det ingen idee att du läser vidare nu, för nu ska jag skriva lite om delarna inom parkour som många glömmer bort.

Bra! Vad kul att du har lärt göra en volt! Men kan du hålla andan?
Nu fattar ni säkert inte vad jag menar, så låt mig förklara..

Tänk dig att det börjar brinna, du måste ut fort som fan.. du har inte tid med att krypa.. Kan du hålla andan och springa ut hela vägen?
Din kompis kanske är däckad, kan du springa ut.. utan att andas.. med din kompis på ryggen?

Kan du simma?
Dom klassiska hindrerna som man förknippar med parkour är betong murar.. Tänk ifall det är en sjö eller flod du måste över?
Kan du simma med kläder?
Kan du simma med skor?


Kan du springa?
Klar du kan springa.. Men hur länge och hur snabbt?
Tänk om ditt hinder är ett långt gräsfält?
Orkar du hela vägen i samma tempo?



Kan du slåss? Kan du försvara dig?
Eller ska du backa och fly så fort en människa blir ditt hinder?
Kan du slåss? vad bra.. Kan du försvara dig mot 2 st? eller 3?
Ute finns det inget som heter "fair fight"



Där tog jag bara upp några utav dom få punkterna som många inte tänker på, men som är viktiga att kunna eller åtminstånde ha lite erfarenhet av.
Jag slarvar ibland vad gäller dessa punkter, men det är just sånna saker jag strävar efter att kunna, lika väl som den klassiska bilden av parkour med betong hinder..

Att vara förbered inför alla scenarion är svårt, men något man bör sträva efter om man vill utvecklas inom parkour.. Det är något jag strävar efter..
Jag vill kunna ta mig vart jag vill, när jag vill och under vilka omständigheter som helst.


Ingen byggnad och inget berg ska vara för högt, och ingen väg/inget vatten ska vara för långt för att springa/simma..
Ingen ska kunna stå i min väg..
För mig är parkour konsten att nå, och jag tränar efter det..


Vad är parkour för dig? och hur lägger du upp din träning?


Kommentarer
Postat av: Atilla

2009-10-18 @ 19:38:25
Postat av: Anonym

Sorry, råkade skicka innan jag skrivit >_>



Det var asbra skrivet bror, fler borde läsa det här och ta åt sig! Tror att det finns många som inte vet vad det är dem tränar som kan behöva upplysas om det :)



Du är alltid en av mina största inspirationsskällor ^_^

2009-10-18 @ 19:39:50
Postat av: Atilla

Ovanstående är /Atilla >_> I Fail @ life

2009-10-18 @ 19:42:01
Postat av: Ronnie

Håller helt med. Många glömmer lätt bort dom fundamentala delarna av vad parkour innebär.



Löpning är exempelvis något som nästan inga traceurer jag känner tränar, fast det i självaverket är kanske den viktigaste delen inom parkour, för att om man flyr, så kommer man mestadels springa, och måste kanske klara att springa en lång sträcka under ett högt tempo.



Träningsexempel som jag brukar använda mig av, är att springa långt, sen under färden, så gör man olika tekniker för att ta sig förbi hinder. Kong, speed osv är inte så lätt när man sprungit 7 km i högt tempo. Gå balansgång direkt från att löpa, för att sen fokusera, och gå rakt, och balanserat är inte heller så lätt.



Bra inlägg, fler borde tänka i dessa banor!

2009-10-19 @ 08:36:27
URL: http://havagrim.blogg.se/
Postat av: angelica

ja du min träning är vell att äta godis, chips, äta lite mer godis..sen gå till och från köket för att hämta mer..låter bra va? :D

2009-10-25 @ 20:34:43
URL: http://angelicasdays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0