Några tankar kring hur saker har förändrats..

Shu!

Det var ett tag sen, 'ne wayz.. Lets get down to buisniess...


Sitter och tänker tillbaka till tiden då jag började träna.. Gruppen som jag tränade med..
Mycket har förändrats sen dess..
För ca 2 år sen handlade det om inviduell utveckling, jag kommer inte ihåg någon som jämförde sig med någon annan i gruppen. Alla var där utav en anledning: att utvecklas för sin egen skull.
Då utövades parkour.

I söndags under träningen i hallen så la jag märke till en sak.. Vi har runt 10-15 st nybörjare som jag aldrig någonsin sett träna tidigare som kommer till det avancerade passet. Jag ser dom försöka göra running cat-leap, fast jag ser dom aldrig träna på vanliga cat-leaps eller precision jumps, dom försöker sig på dubbel-kongs innan dom ens knappt har klarat av vanligt kong.. dom har ingen koll på landningsteknik eller avstamps teknik. Dom försöker sig på något som jag tror ska föreställa volter, utan kontroll över sina rörelser och med dålig eller utan teknik.
Allting i någon slags macho-anda.
Det känns som att det handlar mer om att göra massa häftiga saker, snarare än att på ett konstruktivt sätt utvecklas efter egen takt.

Det ironiska är att man inte ser en enda utav dom utomhus, där riktig parkour utövas.
Att man tränar för skojs skull kan jag köpa, det var så jag själv började. Men att se parkour förändras till det här är lite skrämmande, när dom blir äldre och mer erfarna så är det dom som kommer föra parkour vidare, och om det här är deras bild av parkour så är det det dom kommer lära ut..

Det känns som att det börjar bli dags att strukturera om passen, att inte vem som helst ska kunna träna i avancerade gruppen.


Att saker förändras kan man inte göra något åt, men man kan påverka åt vilket håll det ska förändras.. Jag vill göra mitt bästa så att något bra kommer ut ur det här..

Jag kände bara för att skriva av mig lite.. Nu ska jag sova..

Peace^^

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så mkt får man för att man hjälper till att fixa en hall och flera månaders träning...

Så mkt får man för att man försöker lära sig hederlig parkour UTAN volter, dubbelkongs osv...

Vi "nybörjare" försöker inte lära oss flashiga moves eller utvecklas för fort. Iaf inte de flesta av oss.

Du snackar om att man ska utvecklas i sitt eget tempo och det är precis vad de flesta gör...

Att ni erfarna sedan inte gör annat än volter, bråttas och försöker imponera för kameran är kanske inte vad jag kallar parkour, men jag klagar då inte på er.

Parkour brukade handla om frihet, att utvecklas i sitt eget tempo, och en eller annan gång umgås med likasinnade... Är det vad ni gör?

Om du undrar vad du "tappade på vägen" så kan det kanske vara just den parkour andan, om du får tillbaka den genom att börja om är jag inte väldigt säker på, men vad vet jag?

Jag är ju bara en "nybörjare", eller?

2009-12-03 @ 17:23:15
Postat av: Joseph

Att lämna namn brukar hjälpa.



Nu vet jag inte vem du är eller om du kommer läsa det här, men here goes..



"Att ni erfarna sedan inte gör annat än volter, bråttas och försöker imponera för kameran är kanske inte vad jag kallar parkour, men jag klagar då inte på er."



Grapling kan ses som en del utav parkour då ett hinder kan förekomma i form utav hinder, dock är inte grappling just den formen av kamp jag skulle rekommendera utomhus. Jag håller med dig om att det har varit larv gällandes. Men du kan inte bortse från att det var många av nybörjarna som larvade runt på mattan.

Grappling är en bra träningsform då den utövas seriöst.



Volter är om du frågar mig inte en del utav parkour, därför låter jag bli att blanda ihopp volter med parkour. För mig är volter akrobatik, jag kan tycka att det är kul att träna på volter någon gång ibland, just för skojs skull.. Precis så som man kan spela fotboll eller basket med sina vänner för skojs skull.

Men du har rätt i att vi har folk som tränar volter, och jag har inget emot vad folk väljer att träna på och vad för syn dom har på parkour sålänge dom vet vad dom gör.. Jag har sett samma folk springa mot vägen för att göra en wall-flip men istället landa på rygg sen vi fick hallen, vi ser ingen utveckling.



Och angående att imponera på kameran..

Jag är medveten om att folk filmar på träningarna.. Jag personligen är inget jätte fan av att filma, jag har två videos uppe på nätet och jag har tränat i ca 2 och ett halvt år nu.. Så jag gissar på att du inte syftar på mig..

Men du har inte tänkt på att folk kanske vill se sig själva för att se hur dom gör och visa andra för att få tips?



Och ifall du försöker lära dig "hederlig" parkour är jag bara nyfiken på varför du känner dig träffad om inget av det jag skrivit stämmer in på dig? och varför ser jag dig aldrig utomhus?



Jag gissar på att du inte känner mig väl, och att vi inte har utbytt så mycket tankar.

Jag kan till viss del förstå varför du är upprörd och jag tycker det är jätte bra att du säger ifrån, men om du läser det här så skulle jag gärna vilja veta vem du är.. För annars kan jag inte hjälpa dig.



Peace^^

2009-12-06 @ 22:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0